زنان کارآفرین ، نقش‌آفرینانی برای جامعه بهتر/ دکتر صادق شیبانی

زنان کارآفرین ، نقش‌آفرینانی برای جامعه بهتر/ دکتر صادق شیبانی

به گزارش کوارنیوز ،متن ذیل به قلم دکتر صادق شیبانی مدرس دانشگاه و پژوهشگر درج می گردد.

دکتر صادق شیبانی،مدرس دانشگاه و پژوهشگر

با پیروزی انقلاب اسلامی سال ۵۷، جامعه زنان کشور فعالانه وارد کلیه عرصه‌های اجتماعی و سیاسی شده، به نقش‌آفرینی فعالانه پرداخت. باور زنان آگاه و فرهیخته به مسایل این بود که به‌زودی نهادهایی برای حمایت کامل از حقوق زنان، به‌روزدیدن مسایل قانونی، پیشنهاد قوانین روزآمد به مجلس و ارتقای موقعیت زنان در همه زوایا و ابعاد شکل خواهند گرفت. در این جهت خیلی زود نهادی مثل جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران با سرپرستی دختر امام و حضور عروس و نوه‌ امام (ره) و دیگر زنان شاخص کشور شکل گرفت که با حمایت مستقیم امام همزمان شد. این تشکل در تلاش بود با محوریت شخصیت حضرت زهرا (س) و با نگاه به همه ابعاد شخصیتی این الگوی ارزشمند، به فعالیت بپردازد اما متاسفانه با همه فعالیت‌هایی که این جمعیت و بعدها فعالان حقوق زنان در همه عرصه‌ها و تشکل‌ها مانند جمعیت زنان مسلمان نواندیش ایران، صورت گرفت، همچنان شاهد کاستی‌های چشمگیری در این عرصه هستیم. در دولت و مجلس کوشش شد کارهای بنیادین در حوزه زنان صورت گیرد. تبعیض‌زدایی، حذف قوانین ناکارآمد، رصدکردن شرایط روز و ایجاد شرایط برابر در همه عرصه‌ها، مدنظربود اما این روند در چندسال گذشته متوقف و در پاره‌ای موارد، معکوس شده است.
کارآفرینی‌‌ از نظر ایجاد اشتغال برای زنان اهمیت بسزایی دارد. زنان در کشورهای رو به توسعه، امید اول برای ارتقای خانواده‌ها و رشد و توسعه‌ی کشورهای خود محسوب می‌شوند. موفقیت زنان کارآفرین در جوامع نه ‌تنها سبب سودهای اقتصادی می‌شود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می‌نمایند. زنان به دلایل متعدد از جمله بیکاری و کاهش دستمزدها و نارضایتی از شغل قبلی، وارد کارآفرینی می‌شوند. چون کارآفرینی راهی برای برون‌رفت از بیکاری معمول است.
بانوان در کنار وظایفی که در منزل به عهده دارند، در امر کارآفرینی فعالیت دارند که ویژگی‌های آنان را می‌توان به شرح ذیل خلاصه نمود:
داشتن چشم انداز: چشم انداز برای یک زن کارآفرین کاملاً شفاف و خالی از هرگونه ابهام بوده و لــذا قابل انتــقال به دیگران می باشد.
مصمم بودن: عزم راسخ کارآفرینان به ویژه بانوان، مصمم از ایده‌های جدید و فرصت‌ها و پیشنهادهای شغلی دیگر چشم‌پوشی کرده و در مقابل به کاری که برای خود برگزیده‌اند پایبند می‌مانند.
تمرکز:کارآفرین زن باید در تمام لحظات با تمرکز بر چشم‌انداز، همه‌ی انرژی، وقت و سایر منابع را به هدف مصروف نماید.
انگیزش: نیاز به خودشکوفایی یکی از مهمترین انگیزه های کارآفرینان در محقق کردن چشم انداز خود است.
وقف و از خودگذشتگی: زنان کارآفرین تمام زندگی خود را وقف کار نموده اند. بسیار سخت‌کوش هستند و پشتکار آنان مثال زدنی اسـت. از دیدگاه نظریه‌پرداز مشهور، مک کللند شامل: نوآوری‌- خلاقیت ـ مخاطره‌پذیری‌ـ اعتماد به‌ نفس ـ دانش‌فنی ـاستقلال- هدف‌گرایی ـ مرکزکنترل ‌داخلی ـ عکس‌العمل‌ مثبت‌ نسبت‌ به‌ مشکلات‌ و موانع‌ـ توانایی‌به‌ایجادارتباطات‌ـ توفیق‌طلبی و تمایل‌به‌مسؤولیت‌پذیری‌.
هلن فیشر، انسان شناس دانشگاه راتجز، دریافته است که پنج خصوصیت، زنان کارآفرین را در این زمینه منحصر به فرد کرده است و می تواند در موفقیت آنان بسیار مهم جلوه کند:
۱٫ مهارت‌های ارتباطی: بسیاری از زنان در بیان احساسات خود بهتر از همتای مرد خود عمل می‌کنند و توان برقراری ارتباط موثرتری دارند؛
۲٫ مهارت‌های مردمی: بسیاری از بانوان در خواندن احساسات از چهره‌ی دیگران و کشف رمز و رازهای حرکات دیگران و پی بردن به منظور طرف از لحن صدا بسیار ماهر هستند؛
۳٫ مهارت‌های به کاری‌گیری تفکرشبکه ای: به معنی توانایی زنان در جمع آوری داده ها از محیط و ایجاد ارتباط میان قطعات داده های مختلف است. برعکس، بسیاری از مردان معمولاً اطلاعات را قطعه قطعه کرده فقط توجه خود را معطوف به چیزهایی می کنند که تصور می کنند اهمیت بیشتری دارد.
۴٫ مهارت برقرای توافق: زنان کارآفرین موفق، غالباً خوب می‌توانند بحث کنند. آنان می‌کوشند شرایطی ایجاد کنند که با طرف های وارد در بحث، روابط هماهنگ برقرار کنند.
۵٫ توانایی در ایجاد و گسترش روابط حسنه است: حفظ روابط دراز مدت با مشتری در تجارت نیاز به ایجاد مودت و دوستی و استفاده از روابط عمومی موثر است.
با وجود همه موانعی که در این سال‌ها بانوان کارآفرین با آن روبرو بوده اند، زنان عموما به روش‌های حقوقی، فرهنگی و مسالمت‌آمیز و حضور آگاهانه در مقاطع مهم و هم‌افزایی و همبستگی کامل برای نقش‌آفرینی در این عرصه‌ها پایبند هستند. این امیدواری همچنان وجود دارد که چهره‌های ملی ما که افرادی مورد‌اعتماد جامعه زنان هستند برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند. اما فراتر از آن، پیرامون انتخابات شوراها به سبب غلبه وجهه اجتماعی و فرهنگی آن نسبت به مسایل سیاسی، انتظار این است که پس از ثبت‌نام خانم‌های توانمند و مدیر در این عرصه، حضور پررنگ زنان بتواند به‌عنوان فاکتوری تعیین‌کننده، اعضای زن شوراها را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد تا در جهت حل‌ مشکلات زنان در سطح شهر و روستا، اقدامات بیشتری صورت گیرد.
چالش های مهم پیش روی زنان کارآفرین انتظارات اجتماعی اشتباه و محدودیت در پذیرفته شدن، دسترسی محدود به سرمایه از این منظر که جذب سرمایه برای کسب‌وکارهایی که تحت مالکیت زنان قرار دارند دشوارتر است، فضای رقابت مردانه، عدم پذیرش و بها دادن به موفقیت های خود، محدودیت در ایجاد یک شبکه پشتیبان ، مشکل در ایجاد تعادل میان زندگی حرفه ای و خانوادگی و ترس از شکست می باشد که در شماره بعدی در مورد این موارد نکات بیشتری گفته خواهد شد.
دکتر صادق شیبانی
مدرس دانشگاه و پژوهشگر

درباره نویسنده

3374مطلب نوشته است .

تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری یوتاب محفوظ است.
رفتن به نوارابزار