menusearch
kavarnews.ir

خضرنبی.اکبرآباد کوار

جستجو
یکشنبه چهاردهم دی ۹۹
(1)
(0)
خضرنبی.اکبرآباد کوار

زیارتگاه و تفریحگاه خضر نبی اکبرآباد کوار مهم ترین جاذبه دیدنی اکبرآباد کوار در استان فارس است.

این تفرجگاه و زیارتگاه در کوه اکبرآباد قرار دارد که جهت دسترسی به آن با هر وسیله نقلیه ای امکان پذیر است. درونی ترین قسمت زیارتگاه محل تلاقی سه سنگ عظیم است که زیارتگاه اصلی اینجا است. سنگ سوم عمود بر راستای قبله است و روی آن علامت یک دست به صورت کنده کاری مشاهده می‌شود و کلمه «الله» نیز درون دست دیده می‌شود. البته سند معتبری وجود ندارد که نشان دهنده قدمت و دلیل این علامت ها باشد.

امکانات

این مجموعه شامل بخش های زیر است:

  1. سرسره سنگی
  2. مجموعه آبنارنگ
  3. چشمه و آب انبار طبیعی خضر
  4. غارهای طبیعی
  5. تپه گل نرگس
  6. صخره سنگی(تُوَر) یا مهدی
  7. مجموعه کوه های سنگی و کمرهای هموار و عظیم
  8. امکانات رفاهی برای اسکان گردشگران

سرسره سنگی

این سرسره به طول تقریبی ۱۸ متر در قسمت بالای زیارتگاه قرار دارد که سنگی و به رنگ جگری است. این سرسره محل مناسبی برای سرگرمی و تفریح همراه با ورزش کودکان و نوجوانان است. البته گاهی اوقات بزرگسالان نیز می‌توانند با سُر خوردن روی آن خاطرات کودکی خود را زنده کنند.

مجموعه آبنارنگ

آنان که عاشق صخره نوردی هستند می‌تواند از طریق سرسره به آبنارنگ بروند. البته تجهیزاتی که در این محل نصب شده است مشکلات صعود به آبنارنگ را رفع کرده است به طوری که تقریباً راحت تر می‌توان به آنجا صعود کرد. البته راه دومی نیز وجود دارد و آن از طریق کمر سمت راست کوه است. علاوه بر طبیعت زیبا و سرسبز آبنارنگ، چکه آب از سقف سنگی (اشکفت) به درون کوزه ها و ظروف سنگی که زیر سقف قرار دارد و نوشیدن این آب خنک و گوارا می‌تواند برای گردشگران بسیار لذت بخش و آرام بخش باشد.

چشمه و آب انبار طبیعی خضر

قبل از زیارتگاه خضر (ع) و پایین پله ها آب انبار طبیعی وجود دارد که به وسیلهٔ مصالح مرمت گردیده و یک شیر خروجی دارد. آب درون آن همیشه خنک و گوارا و دارای TDS ۱۵۲ است. (برابر با TDS آب معدنی)این آب از طریق سرچشمه اصلی و طبیعی آن که از دل کوه می‌گذرد تأمین می‌شود.

غارهای طبیعی

کسانی که علاقه مند به نحوه زندگی غار نشینی هستند می‌توانند از این غارها دیدن کنند. جهت دسترسی به غار اول تقریباً راحت، غار دوم نسبتاً سخت (باید راهنما داشته باشید و به خصوص جهت مسیر برگشت) و غار سوم خیلی سخت است. (فقط با تجهیزات مخصوص صخره نوردی امکان پذیر است.) درون غارها سکوهایی به صورت کنده کاری روی سنگ و برخی نیز به وسیلهٔ مصالح (ساروچ) تشکیل شده است که می‌تواند یادآور زندگی غارنشینی انسانهای قدیمی (گَبر) باشد. ابعاد اتاق واقع در غار اول ۷۰/۲ در ۶۳/۴ متر است و ابعاد دیوار نیز از ۴۴ تا ۷۴ سانتیمتر متغیر است. غار اول و دوم به وسیلهٔ چند تونل با هم ارتباط دارند. این تونل ها علاوه بر اینکه یک مسیر ارتباطی بین دو غار است؛ بالای‌ آنها یک قفل سنگی بزرگ نیز وجود دارد که احتمالاً برای بستن راه غارها از تهاجمات دشمن یا حیوانات وحشی و درنده به این غارها بوده است. این تونل ها هم به صورت عمودی و هم افقی و با ابعاد ۹۶ در ۴۳ سانتیمتر در دل کوه کنده کاری شده اند. در بدنه تونل های عمودی چاله هایی جهت قرار دادن دست و پاها درون آن و برای سهولت در بالا رفتن تعبیه شده است.

تپه گل نرگس

در قسمت شرقی دامنه کوه تپه ای وجود دارد که با ۷۰ نهال درخت مزین شده و نزدیک به ۶۰۰ بوته گل نرگس روی آن کاشته شده است. رایحه دل انگیز گل ها در فصل زمستان می‌تواند هر گردشگر خوش ذوقی را مجذوب این طبیعت زیبا کند.

صخره سنگی(تُوَر) یا مهدی

در سمت راست تپه گل نرگس تُوَر یا مهدی مشاهد می‌شود که یکی از بزرگترین متن سنگ نوشته های استان با نام مقدس «یا مهدی» به طول۶۰ متر و عرض ۳۹ متر در این محل قرار دارد. نزدیکی این صخره به تپه گل نرگس می‌تواند یادآور رابطه مهدی با مادرش (نرگس) باشد.

مجموعه کوه های سنگی و کمرهای هموار و عظیم

این مجموعه کوهها و کمرها که اثری هنرمندانه از خالق هستی است همراه با آواز زیبا و دلنشین پرندگان و به خصوص ترنمات و چَه چَه بلبل و مشاهده اوج پرواز پرندگان شکاری و به خصوص عقاب در غارها و قله کوه علاوه بر اینکه لذت خاصی دارد یادآور شکوه و عظمت قدرت پروردگار نیز است. در دل برخی سنگ های عظیم مجسمه هایی به صورت طبیعی شکل گرفته اند که بسیار زیبا هستند. یکی از‌ آنها شبیه به عقابی روی سنگ و دیگری شبیه به یک شتر در حال استراحت است.

امکانات رفاهی

جهت رفاه حال گردشگران و زوار تعداد ۴۵ سکو در این مجموعه تفریحی و زیارتی ساخته شده است که ظرفیت تمام سکوها ۱۶۰۰ نفر است. از لحاظ برق و سیستم روشنایی ۲ عدد ژنراتور با قدرت ۶۵ کیلووات (معادل ۶۵۰ لامپ ۱۰۰ وات) خریداری و نصب شده که هیچگونه مشکلی از این لحاظ وجود ندارد. برای سرگرمی کودکان و نوجوانان نیز مجموعه ای از تجهیزات سرگرمی و تفریحی (سرسره، تاب، الاکلنگ، چرخ و فلک و ...) قرار داده شده است. از نظر سیستم آبرسانی، سرویسهای بهداشتی و ... هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
اوقات شرعی
اذان صبح
05:54:53
طلوع خورشید
07:26:15
اذان ظهر
12:20:00
غروب خورشید
17:12:25
اذان مغرب
17:33:24
شهر
aparatgooglefacebooktwiteryou
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.